22
juni
|
Patriarch
Bartholomeus I bij de Paus: nieuwe toenaderingen
Dinsdag 29 juni a.s., het Hoogfeest van Petrus en Paulus,
Apostelen, zal
de Paus om 18.00 de H. Mis celebreren op het St. Pietersplein. Patriarch
Bartholomeus I, Oecumenisch Patriarch van Constantinopel, zal deze
viering bijwonen. Volgens een communique van het Kantoor voor de
Liturgische veiringen van de Heilige Vader, zal de Patriarch om 17.45 ontvangen worden door de Paus in de St.
Pieterbasiliek en daarna deelnemen aan de viering. Paus Johannes Paulus
II en Bartholomeus I zullen de homilie en de Geloofsbelijdenis samen
uitspreken.
De viering vindt plaats 40 jaar na de historische omarming van Paus
Paulus VI en Patriarch Atenagoras I in Jeruzalem in 1964. De uitwisseling
van waarnemers tijdens de feesten van Petrus en Paulus (29 juni in Rome)
en Andreas (30 november in Constantinopel) is reeds gebruikelijk, dat de
Patriarch zelf in Rome aanwezig is duidt erop dat de relaties verder
verbeterd zijn. In 1995 bezocht hij ook al Paus Johannes Paulus II, toen
de onderlinge gesprekken al reeds ver gevorderd waren. Bartholomeus I is Patriarch van Constantinopel sinds 1991
en is daarmee de "eerste onder de gelijken" binnen de Oosters
Orthodoxe kerk.
De Heilige Vader celebreert de H. Mis samen met de
nieuwbenoemde metropolitane Aartsbisschoppen die van hem het pallium
zullen ontvangen.
|
22
juni
|
Internationale
theoloog over "Jaar van de Eucharistie"
Volgens Mgr. Forte, theoloog en lid van de Internationale Theologische
Commissie, moet het ‘Jaar van de Eucharistie’ bijdragen tot de
heropwekking van de vreugde en de kracht om getuige te zijn, niet van
iets maar van Iemand, van een levende God. In een gesprek met Radio
Vaticaan herinnerde hij eraan dat Christus zichzelf in persoon schenkt in
de eucharistie, levend en waarachtig. Een ‘Jaar van de Eucharistie’
organiseren betekent dat men met een nieuwe, sterke impuls de eucharistie
opnieuw centraal plaats in onze levens en in de missie van de Kerk van
Christus. Vooral na de val van de “mythen van de moderniteit” en de
grote ideologieën is het noodzakelijk om zin en hoop te geven die niet
ideologisch, en daardoor geweldloos is. “Tegen de achtergrond van het
oorlogsgeweld en de barbaarse gruwel van het terrorisme, is het
belangrijk om te benadrukken dat de waarheid daarvan niet iets dat men
bezit, maar Iemand”, aldus Mgr. Forte. “Christus is gekomen voor de
redding van eenieder en van allen. Een ‘Eucharistisch Jaar’ betekent
niet alleen dat we Christus herontdekken als het centrum van het hart en
het geloof. Het betekent ook de herontdekking van een missionair elan en
de passie om Hem en de waarheid die heelt en bevrijdt tot in de uiterste
hoeken van de aarde te verkondigen.”
|
21
juni
|
Paus bij
de Zwitserse jeugd op bezoek
De jongeren en de Paus is een onverbrekelijke band. Het is
waarschijnlijk deze reden dat de Paus in is gegaan op de uitnodiging om
naar de eerste grote jongerenontmoeting in Bern (Zwitserland) te gaan.
Een verslag van zijn ontmoeting en toespraak is te vinden op de site
van de Parochie Petrus Banden in Oisterwijk.
|
21
juni
|
"Jaar van de
Eucharistie" afgekondigd
Van oktober 2004 tot en met oktober 2005 zal de Eucharistie centraal
staan in een "Jaar van de Eucharistie", die de Paus heeft
afgekondigd tijdens de H. Mis op het Hoogfeest van het Allerheilugst
Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus, 10 juni j.l. Een
overzicht van diverse documenten die betrekking hebben op de Eucharistie
is te vinden op www.rkdocumenten.nl
, daaronder ook de Homilie met de
aankondiging, die de Paus heeft gedaan.
|
21
juni
|
Europese Moslims -
dialoog christenen en moslims
Vandaag de dag leven naar
schatting zo’n 17 miljoen moslims in de Europese Unie. In 1950 waren er
dat nog 800.000. Hoe zit het ondertussen met de ‘Europese islam’? En
dat tegen de achtergrond van de groeiende islamofobie in het Westen, die
mee een radicale en gewelddadige islam voedt. Hans Vöcking is
stafmedewerker van de COMECE (de Raad van Bisschoppenconferenties van de
Europese Unie) en gespecialiseerd in de relaties met de islam. Hij was
aanwezig in Doha in Qatar op een conferentie rond de dialoog tussen
moslims en christenen, een organisatie van de Pauselijke Raad voor
Interreligieuze Dialoog. Vöcking vindt het nog te vroeg om van een
‘Europese islam’ te spreken. Moslims moeten tijd en kansen krijgen om
zich te ontplooien in de samenleving en de cultuur van het Oude
Continent. Hij vindt het wel noodzakelijk binnen de EU te reflecteren
over de islam van de toekomst.
Secularisatie
Hans Vöcking ziet sommige moslimgemeenschappen zich langzaam integreren
in de Europese werkelijkheid en baseert zich daarvoor op de langzaam maar
zeker veranderende verhoudingen tussen de politiek en de georganiseerde
godsdiensten. Voor de moslimwereld zal het volgens hem onder meer erop
aankomen te begrijpen hoe die zich kan integreren in een systeem dat
verschilt van staat tot staat. Al is dat in zijn ogen niet eens het
kernprobleem. “De echte grote uitdaging voor de islam in Europa is de
secularisatie. Zich integreren in Europa, betekent ook voor de islam
rekening leren houden met pluralistische samenlevingen, elk met hun
politieke, filosofische, sociale en religieuze geschiedenis. Tot die
geschiedenis behoren ook de ‘positieve’ waarden van de Franse
Revolutie en de secularisatie. Ook daarmee moet de islam dus de
confrontatie aangaan.”
Vöcking merkt bij de jongste moslims trouwens al de eerste voorzichtige
tekenen van secularisatie. “Het zijn jongeren die in hun gastland
school hebben gelopen, waardoor ze al enigszins doordrongen zijn van een
geseculariseerde cultuur. Ze zijn op zoek naar een islam die ze in de
huidige Europese samenleving zinvol kunnen beleven. Dat is voor mij de
fundamentele vraag waarop ze een antwoord moeten zien te vinden. Hun
zoektocht lijkt te gaan in de richting van een meer spirituele islam.
Alleen mag dat fenomeen nog niet veralgemeend worden. Er zijn jammer
genoeg ook nogal wat jongeren die zich opsluiten in het getto van een
onveranderlijke en verstarde islam, die niet zelden ook harde trekken
vertoont. De stap naar een militante islam is dan vaak niet ver.”
Essentie en ballast
Een andere grote uitdaging voor de islam bestaat volgens Vöcking erin te
leren begrijpen wat essentieel in de religieuze praktijk is en wat
ballast. “Neem nu de hele discussie rond de hoofddoek. Is die hoofddoek
nu echt zo essentieel als uitdrukking van iemands geloofsovertuiging of
is het louter een culturele factor? Ik kan me niet van de indruk ontdoen
dat de hele discussie is gelanceerd door moslimbewegingen die ze willen
transformeren in een puur politieke eis. Ik blijf niettemin optimist.
Mettertijd evolueren we toch naar een spirituele interpretatie van de
koran. Die kan moslims dan gidsen doorheen een pluralistische
samenleving. Maar de weg is beslist nog lang en moet in alle vrijheid
worden afgelegd, zonder verplichting of druk van buiten uit. Bovendien
bevindt de islam in Europa zich vandaag nog in een situatie van diaspora.
De diverse groepen proberen te begrijpen hoe ze zich het beste kunnen
organiseren. Maar het ontbreken van een eenduidige spirituele gids en een
eenduidige structuur binnen de islam weegt zwaar. En dat geldt zowel voor
de relaties met de politieke verantwoordelijken als voor de volwaardige
erkenning van de islam in de schoot van de samenleving. Het wordt een
lang proces, maar ik blijf geloven in een positief resultaat. Voor de
christelijke Kerken was het niet anders.” (Bron: www.kerknet.be)
|
1
juni
|
Feest van St.
Bonifatius a.s. zaterdag
Komende zaterdag worden niet alleen in diverse bisdommen diakens tot
priester gewijd (de zaterdag na het Pinksterfeest is vanouds daar de dag
voor). Ook wordt op die dag het feit herdacht dat 1250 jaar geleden
Bonifatius, apostel van Nederland en Duitsland, bij Dokkum werd vermoord.
Bij het 1200 jarig vieren van dit feit heeft Paus Pius XII een encycliek
geschreven aan de landen waar Bonifatius zijn zegenrijk werk heeft
verricht. De tekst van deze Encycliek "Ecclesia
Fastos" is te vinden op www.rkdocumenten.nl
|
1
juni
|
Pauselijke
gebedsintenties voor de maand juni 2004
Algemene gebedsintentie:
Dat bij alle christenen steeds het besef van hun persoonlijke en
gezamenlijke verantwoordelijkheid moge toenemen om te getuigen van Gods
liefde tegenover alle mensen persoonlijk en tegenover de mensheid als
geheel.
Gebedsintentie voor de missie:
Dat in de landen van Azië de vrijheid van godsdienst, als een van de
fundamentele rechten van de mens, steeds meer gerespecteerd moge worden.
|